Úzkorozchodná drážka továrny Diana GmbH – 1. díl

Úzkorozchodná drážka továrny Diana GmbH – 1. díl


Mapka jednotlivých drážek a jejich propojeníJeště dnes se dají najít v údolí potoků Halda, Libochůvka a Loučka 
pozůstatky po úzkorozchodné dráze, kterou firmy, co stavěly v třicátých 
letech trať z Brna do Havlíčkova Brodu, používaly pro dopravu materiálu 
při stavbě drážního tělesa a ražbě tunelů.
Během druhé světové války se do tunelů nastěhovala továrna Diana GmbH 
vyrábějící stíhačky Messerschmitt Bf 109G. Pro přepravu materiálu a i 
osob začala firma používat tyto stavební drážky, které propojila, 
upravila a prodloužila tak, že vlaky mohly jezdit údolím podél vody z 
Tišnovského nádraží až k Níhovskému tunelu.
Spolu s Miroslavem Vaňkem, autorem knihy Diana - Továrna na smrt 
1944–1945, jsme se vydali po stopách této úzkorozchodné železnice, 
abychom se podívali na zajímavá místa, kde je možné ještě najít její 
pozůstatku, ať už jsou to patky mostů, zbytky budov nebo železničních 
náspů. V prvním díle prozkoumáme úsek mezi Tišnovem a Kutinami, kde na 
malém nádraží pod druhým tunelem končila osobní doprava.

Důležitá data:

1938 - zahájení výstavby trati Brno - Havlíčkův Brod. Tišnovskou část 
staví Ing. Zdeněk Kruliš a úsek Říkonín - Níhov staví Ing. Bedřich Hlava


1943 - do tunelů na trati se stěhuje firma Diana GmbH vyrábějící stíhací 
letouny Messerschmitt Bf 109G. Diana přebírá zázemí stavebních firem 
včetně úzkorozchodných drážek pro dopravu materiálu.