Historie bigbítu v tišnovské knihovně

krokodlak
12.08.2013

HISTORIE BIGBÍTU V TIŠNOVSKÉ KNIHOVNĚ

Jedním z chvályhodných organizačních počinů, kterým se Městská knihovna v Tišnově může chlubit již řadu let, je Univerzita volného času (UVČ). Zájemci o nejrůznější témata se v minulých obdobích mohli doslova za pár korun postupně vzdělávat v takových oborech, jako byly namátkou Tradice lidové kultury, Dějiny zahradní architektury, Jazz - historie a současnost, Moderní architektura, České šlechtické rody, Dějiny opery či řada dalších.

Pro nejbližší „semestr“ knihovna otevírá další tři přednáškové cykly a vůbec poprvé se jeden z nich zřetelně vymyká z dosud zaužívaných námětových okruhů, neboť vedle Historie kláštera Porta Coeli a Základů genealogie budou posluchačům nabídnuty také Kapitoly z historie československé rockové hudby. V osmi podvečerech zazní v prostorách knihovny ucelený výklad o vývoji domácího „bigbítu“, jak se u nás tomuto žánru hned od začátku říkalo, doplněný samozřejmě nepřeberným množstvím zvukových ukázek, fotografií i písemných materiálů. Od dřevních počátků kolem roku 1959 se ve finále dostaneme až do období, kdy se u nás stala totalita definitivně historií.

Autorem a přednášejícím cyklu je brněnský rockový publicista a historik Petr Gratias (*1955). Autor cyklu Petr Gratias (vpravo) s legendou světového rocku Kenem Hensleym ze skupiny Uriah HeepDlouhodobě spolupracuje s mnoha tištěnými i internetovými periodiky, společně s Oldřichem Veselým napsal knihu Černý racek (2009), která je lidským i uměleckým portrétem tohoto dlouholetého skladatele a zpěváka legendárních Synkop, v současnosti pracuje na nové publikaci mapující historii další brněnské kapely Progres. Tři roky působil jako externí redaktor Rádia Hey, kde uváděl vlastní tématické pořady za aktivní účasti řady umělců přímo ve studiu. Podobný model se chystá použít i pro tišnovskou sérii, takže se mimo jiné v některých dílech cyklu můžeme těšit i na osobní přítomnost atraktivních hostů, o nichž bude právě řeč.

První díl série se uskuteční ve středu 2. října 2013 od 17 hodin, další zhruba 90-minutové části budou následovat vždy po čtrnácti dnech s pochopitelnou vánoční přestávkou. V jednání je i možnost doplnit celý cyklus přednášek ještě jedním až dvěma koncertními vystoupeními hudebníků, jejichž tvorba se obsahu poslechových večerů dotýká. Ať už by šlo o koncerty již během semestru nebo až po jeho skončení, byly by samozřejmě kromě stálých posluchačů UVČ přístupné i široké veřejnosti.

Zájemci se mohou přihlásit osobně do středy 25. 9. 2013 v Městské knihovně Tišnov.
Kurzovné za jeden obor činí 200,- Kč splatných při zápisu do studia. Bližší informace lze získat také na webových stránkách knihovny: www.tisnov.cz/knihovna nebo na telefonním čísle 549 121 001-2.

 

O kom a koho (mimo jiné) uslyšíte...

Tišnoviny Vám na úvod nabízejí jistou „ochutnávku“: velmi stručný přehled toho, na jaká jména se v jednotlivých dílech cyklu můžete těšit. Pochopitelně s tím, že řeč bude vždy ještě o dalších zpěvácích, hudebnících či skupinách... Náš přehled je doplněn i odkazem na hudební ukázky z téměř nepřeberného archivu stránek YouTube. Kliknutím na většinu z uvedených jmen se dostanete k písničce, jejíž název se Vám objeví už při najetí myši na příslušné místo.

 

Rock´n´rollový král Miki Volek1. DÍL  (2. 10. 2013):  Začátky raného bigbítu v Praze, Brně a Bratislavě 

Sputnici, Miki Volek, Pavel Sedláček, Pavel Bobek, Yvonne Přenosilová, Olympic, Mefisto, Synkopy 61, Beatmen

 

2. DÍL  (16. 10. 2013):  Liberální léta klasického písňového bigbítu

Flamengo (s Kahovcem, Novákem, Sedláčkem), George & Beatovens, Rebels, Cardinals, Juventus, Atlantis, Vulkán, Pavel Novák, Olympic (podruhé), I.čs.beatový festival 1967

 

3. DÍL  (30. 10. 2013):  S kořeny v soulu, blues, psychedelii či klasiceDežo Ursiny - Vlado Mallý - Fedor Frešo

Matadors, Soulmen, Blue Effect, Framus Five, Bluesmen, Blues Five, Prúdy, Collegium Musicum, Gattch, Flamingo, II.čs.beatový festival 1968

 

4. DÍL  (13. 11. 2013):  Léta tuhé normalizace a kořenů undergroundu

Progress Organization, Flamengo („mišíkovská“ éra), Dežo Ursiny (období Provisoria), Jazz Q, Plastic People Of The Universe, III.čs.beatový festival 1971

 

5. DÍL  (27. 11. 2013):  Hudba pro intelektuály i přímočaré rockery

Olympic (potřetí), ETC..., Marsyas, Marsyas v nejslavnější sestavěPetr Novák, Katapult, Jiří Schelinger, Jan Spálený, Ota Petřina, C & K Vocal

 

6. DÍL  (11. 12. 2013):  Jazzrocková vlna pro náročnější publikum

Energit, Jazz Q (podruhé), Mahagon, Bohemia, Impuls, Fermáta, Combo FH, Jiří Stivín, Pražské jazzové dny

 

7. DÍL (8. 1. 2014):  Art rock, hard rock, heavy metal, alternativa

Modrý efekt, Olympic (počtvrté), Progres 2, Oldřich Veselý a Synkopy, Futurum, Dux, ASPM, Citron, Arakain, Z kopce, Dunaj, ETC... (podruhé) Michal Prokop se dočkal v 80.létech skvělého comebacku

 

8. DÍL (22. 1. 2014):  Mezi sarkasmem, ironií a poezií až do pádu totality

Pražský výběr, Abraxas, Stromboli, Laura a její tygři, Blues Band, Žlutý pes, Michal Prokop, Dežo Ursiny (závěrečné období), Luboš Pospíšil & 5P, Bluesberry, Taxi, Garáž, Půlnoc

 

Na příjemné podvečery s Vámi a s mnoha perlami z bohaté studnice československé rockové hudby se i za autora cyklu těší

                                                                                                                          Václav Seyfert st.

Foto týdne

Aktuální články

Jak bez práce nakonec přece jen byly koláče
Miloš SyselHistorie| Historie
21.08.2023
Znovuobjevená dekorativní hornina na Tišnovsku
Miloš SyselHistorie| Historie| Příroda
19.08.2023
Který potok je Besénkem? A mohl bych ho vidět...?
Miloš SyselHistorie
21.03.2023